színes, magyarul beszélő, amerikai családi animációs film, 108 perc, 2016
- Neked rokonszenves Judy figurája? Szerinted Judy jó példakép? Bátor? Empatikus? És Nick? Miért jó és különleges csapatmunka az övék?
A példaképekre illetve a jellemzésre és az értékekre vonatkozó beszélgetés (az előző példához hasonlóan) azért fontos, mert a médiahősök azonosulási lehetőséget kínálnak a gyerekek számára, akik általában nehezen tudnak példaképeket megnevezni.
- Hogyan viszonyul Judy és Nick a nyuszikhoz és a rókákhoz kapcsolódó sztereotípiákhoz? Hogyan tudnánk ezeket az emberi társadalomra vonatkoztatni?
A sztereotípiák vizsgálata a médiatudatosságra nevelés egyik nagyon fontos területe, hiszen a médiából érkező üzenetek nagyon gyakran közvetítenek sztereotípiákat. Ezek felismertetése, megítélésének képessége már a legkisebb korosztály számára érdekes lehet (gondljunk a „fiús” és „lányos” játékokra).
- Egyetértesz Nick-kel abban, hogy „senki nem lehet más, mint ami – ravaszdi róka, buta nyuszi”? Hogyan változik meg Nick véleménye a történet során? Hogyan változtatja meg a két főszereplő a többiek gondolkodását?
Még egy kérdés a sztereotípiákkal, illetve azok feldolgozásával kapcsolatban. Kereshetünk további sztereotipikus karaktereket a filmben, illetve összevethetjük a főszereplőket más mesékből ismert nyuszikkal és rókákkal.
- Hogyan jelenik meg a filmben a zaklatás, bántalmazás, erőszak (bullying) témaköre? Hogyan reagál erre Judy és Nick? Mit fedez föl később Judy a saját bántalmazójával kapcsolatban? Mire következtetsz ebből?A zaklatás kérdésköre talán az egyik legaktuálisabb napjainkban. Az iskolai illetve az online erőszak kezelése egyre nagyobb szerepet kap az oktatásban és a közbeszédben, a médiatudatosságra és biztonságos internetezésre nevelés egyik kulcsfogalma. A téma feldolgozásához, kezeléséhez különösen fontosak az empátiafejlesztő gyakorlatok. Ilyen lehet a filmszereplők kapcsán az erőszakról beszélgetni – hiszen ez már magában valamiféle áttételes, értelmezést kívánó helyzet.
- Szerinted helyes az, hogy a gyerekeknek szóló filmekben olyan viccek is vannak, amelyeket csak a felnőttek értenek? Így van ez a pikáns viccekkel is? Mit gondolsz más, olyan utalásokról, amit a gyerekek nem értenek?Ez a beszélgetés több érdekes témát is érinthet, részben a célcsoport, célközönség fogalmát, azt hogy a médiaüzenetek valamilyen csoportot szólítanak meg; illetve a műfaj kérdését is (“családi” animációs film). Érdemes lehet a gyerekekről mint célcsoportról külön is szót ejteni – mi az, amiben ők hoznak döntést, mi az, amiben a felnőtt. Ebből a szempontból föl lehet tenni a kérdést úgy is, hogy mi az, ami a felnőttet is behívja a moziba, amire kifizet magának is mozijegyet.
https://www.commonsensemedia.org/blog/5-conversations-to-have-with-your-kids-after-zootopia