Öt kérdés beszélgetéshez: Zootropolis – Állati nagy balhé

24996620254_3b350bc13f_b

színes, magyarul beszélő, amerikai családi animációs film, 108 perc, 2016

  1. Neked rokonszenves Judy figurája? Szerinted Judy jó példakép? Bátor? Empatikus? És Nick? Miért jó és különleges csapatmunka az övék? 
    A példaképekre illetve a jellemzésre és az értékekre vonatkozó beszélgetés (az előző példához hasonlóan) azért fontos, mert a médiahősök azonosulási lehetőséget kínálnak a gyerekek számára, akik általában nehezen tudnak példaképeket megnevezni.

     

  2. Hogyan viszonyul Judy és Nick a nyuszikhoz és a rókákhoz kapcsolódó sztereotípiákhoz? Hogyan tudnánk ezeket az emberi társadalomra vonatkoztatni? 

    A sztereotípiák vizsgálata a médiatudatosságra nevelés egyik nagyon fontos területe, hiszen a médiából érkező üzenetek nagyon gyakran közvetítenek sztereotípiákat. Ezek felismertetése, megítélésének képessége már a legkisebb korosztály számára érdekes lehet (gondljunk a „fiús” és „lányos” játékokra). 

  3. Egyetértesz Nick-kel abban, hogy „senki nem lehet más, mint ami – ravaszdi róka, buta nyuszi”? Hogyan változik meg Nick véleménye a történet során? Hogyan változtatja meg a két főszereplő a többiek gondolkodását? 
    Még egy kérdés a sztereotípiákkal, illetve azok feldolgozásával kapcsolatban. Kereshetünk további sztereotipikus karaktereket a filmben, illetve összevethetjük a főszereplőket más mesékből ismert nyuszikkal és rókákkal.

     

  4. Hogyan jelenik meg a filmben a zaklatás, bántalmazás, erőszak (bullying) témaköre? Hogyan reagál erre Judy és Nick? Mit fedez föl később Judy a saját bántalmazójával kapcsolatban? Mire következtetsz ebből?A zaklatás kérdésköre talán az egyik legaktuálisabb napjainkban. Az iskolai illetve az online erőszak kezelése egyre nagyobb szerepet kap az oktatásban és a közbeszédben, a médiatudatosságra és biztonságos internetezésre nevelés egyik kulcsfogalma. A téma feldolgozásához, kezeléséhez különösen fontosak az empátiafejlesztő gyakorlatok. Ilyen lehet a filmszereplők kapcsán az erőszakról beszélgetni – hiszen ez már magában valamiféle áttételes, értelmezést kívánó helyzet.
  5. Szerinted helyes az, hogy a gyerekeknek szóló filmekben olyan viccek is vannak, amelyeket csak a felnőttek értenek? Így van ez a pikáns viccekkel is? Mit gondolsz más, olyan utalásokról, amit a gyerekek nem értenek?Ez a beszélgetés több érdekes témát is érinthet, részben a célcsoport, célközönség fogalmát, azt hogy a médiaüzenetek valamilyen csoportot szólítanak meg; illetve a műfaj kérdését is (“családi” animációs film). Érdemes lehet a gyerekekről mint célcsoportról külön is szót ejteni – mi az, amiben ők hoznak döntést, mi az, amiben a felnőtt. Ebből a szempontból föl lehet tenni a kérdést úgy is, hogy mi az, ami a felnőttet is behívja a moziba, amire kifizet magának is mozijegyet.

https://www.commonsensemedia.org/blog/5-conversations-to-have-with-your-kids-after-zootopia