Az amerikai szakirodalom egyértelmű állásfoglalása, hogy vannak valóban szép és hasznos, óvodáskorú gyerekeknek szóló mobilalkalmazások. Ez valószínűleg igaz, és bár nem hiszek minden fejlesztő játékban, cd-ben és iskolaelőkészítő foglalkozásban sem, a szabad játék fejlesztő erejében viszont igen, nem gondolom bűnnek, ha egy óvodás a digitális technológiával találkozik. Mégis nagyon oda kell figyelni akkor, amikor a gyerekünk kezébe adjuk a telefont vagy a tabletet: a tulajdonviszonyokkal (ez az enyém) és a képernyőidővel (azzal, hogy mennyi ideig játszunk egyszerre) kapcsolatos döntéseket előre hozzuk meg!
Semmiképpen ne vegyen részt az alkalmazások kiválasztásában – ez a mi hatáskörünk. Nagyon sok szempontot kell mérlegelnünk.
Könyvet választani lényegesen könnyebb – elolvasunk néhány kritikát, belelapozunk a boltban, esetleg utánaolvasunk a szerzőnek a neten. Az appnál bonyolultabb a helyzet. Megnézhetjük az ajánló videót, és elolvashatjuk az app/play store értékeléseit, de ez kevés. Az értékelések sokszor megbízhatatlanok vagy fizetettek – érdemes az ismerősök körében érdeklődni, kisgyerekes Facebook-csoportokban tájékozódni, vagy az ovistársak szüleivel megosztani a kérdéseket. Az amerikai CommonSenseMedia oldalán valódi, életkort szerinti, részletes leírásokkal támogatott elemzések olvashatók. Csak akkor ismerhetjük meg valóban az alkalmazást, ha letöltöttük – akár fizettünk is érte. Mindenképpen ki kell próbálni, mielőtt a gyermekünk kezébe kerül.
Néhány általános javaslat a választáshoz:
Legyen könnyen használható, az életkorának megfelelő
- Az alkalmazásokra életkor szerint is kereshetünk
- Semmiképpen sem tartalmazzon erőszakos, ijesztő vagy pornográf tartalmat
- Egyszerű rajzok
- Könnyen érthető, grafikus utasítások (ez különösen az angol nyelvű alkalmazások miatt fontos)
- Lehetőleg ne legyenek alkalmazáson belüli vásárlások. Sok olyan app van, amely játék közben kínál föl újabb vásárlási lehetőségeket (pályák, eszközök, matricák stb.), amelyeknek nehéz ellenállni. Figyeljünk, hogy a gyerek semmiképpen sem vásárolhasson egyedül.
- Ne legyen benne reklám (legfeljebb minimális, életkorának megfelelő, de inkább fizessünk a reklámmentességért)
- Tudjon vele önállóan játszani (természetesen azért legyünk mi is a közelben.)
Tanulhasson vele (vagy ne)
- Ha fontosnak tartjuk találhatunk betűket, számokat, formákat (angolul!) tanító játékokat.
- Esetleg olyanokat, amelyek érzéseket, viselkedési mintákat, problémamegoldást gyakoroltatnak, vagy az élet egy hétjköznapi területét mutatják be.
- Még jobb, ha a felnőttnek van beleszólása a játék irányításába, lehetőségek választásába.
Legyen az érdeklődését felkeltő, nem fiús vagy lányos
- Olyat válasszunk, amiről azt gondoljuk, megfelel az érdeklődésének (például tigriseset vagy kiskonyhásat)
- Ne babarózsaszín – sötétkék, hanem sokszínű színvilágot keressünk
- Nyugodtan letölthetünk fiúnak öltöztetős, lánynak traktoros játékot.
- A témák se sztereotipikusak legyenek, ne babát és autót, hanem például dinoszauruszosat válasszunk
- Lehetőleg kerüljük a mesefilmekhez kapcsolódó játékokat, hogy ne alakítsunk ki túlzott kötődést egy témához.
Adatvédelem, biztonság
- Ez nem csak a gyerekeknél nagyon fontos, de a szabályok itt még szigorúbbak.
- Ne kívánjon az app semmiféle regisztrációt.
- Legyen adatvédelmi beleegyező nyilatkozat, és olvassuk el alaposan.
- Ha van benne kommunikációs lehetőség (ez nagyon ritka a kicsiknek szóló appoknál), figyeljünk arra, hogy csak ismerősökkel (családtagokkal) beszélgethessen.