színes, magyarul beszélő, amerikai családi kalandfilm, 105 perc, 2016
- Melyik részek ijesztettek meg? Várhatóak vagy váratlanok voltak? Hogyan, milyen eszközökkel jelezheti egy film, hogy most valami félelmetes következik? Mit lehet csinálni, ha az ember valami félelmeteset lát a filmben?
A film erőszakos tartalmaira, a médiaerőszakra vonatkozó kérdéscsoport a saját élményből indul ki. A filmnyelvre vonatkozó kérdések után az ijesztő médiaélménnyel való szembenézés, illetve a tudatos médiahasználat aspektusai (önismeret – tudom, hogy mennyi és milyen ijesztő tartalmat tudok elviselni, tudatosság – a korosztálynak megfelelő filmek nézése, a félelmek feloldása – a felnőtt segítsége, támogatása) is megjelenhetnek. Az érzelmi biztonság itt azt jelenti, hogy sem a felnőtt, sem a közösség nem neveti ki, amikor a félelmeiről beszél. A filmnyelvről való beszélgetés segít eltávolítani, kívülről, reflektáltabban ránézni.
- Kik voltak a kedvenc szereplőid, és miért? Kik lehetnének példaképek? Miért? Hogyan mutatták ki bátorságukat, együttműködésüket? Milyen erősségei vannak az egyes karaktereknek?
A médiahősökről való beszélgetés fontos feladata, hogy a gyerekek pozitív példákat, akár példaképet találjanak egyes szereplőkben. A mai fiatalok nagy része nem rendelkezik példaképekkel, illetve a médiaszereplők között találja meg azokat – gyakran olyan személyekben és olyan tulajdonságok által, amelyet a felnőttek nem vagy nehezen fogadhatnak el. A bátorság és együttműködés mint pozitív tulajdonság kiemelése az értékekről való beszélgetést is elindíthatja. - Milyen hibákat követ el Maugli? Milyen következményei lesznek a hibáknak?A következmények megfigyelése a cselekmény építkezésének mélyebb lehetőségét teszi lehetővé. Bemutatja azt, hogy a hősök is tökéletlenek, hibáznak, éppen ezért emberiek. Ugyanakkor a hibák bemutatásának közvetlen „pedagógiai haszna” is van. A gyerekek számos olyan, életkoruknak nem megfelelő mozgóképpel találkoznak, ahol a tettek (valós) következményei nem jelennek meg, (például ha megütök, bántok valakit). A film ilyen esetekben demonstrálja a veszélyt, lényegesen hatékonyabban, mint egy szülői vagy tanári prédikáció.
- Egyetértesz azzal, amit Bagira mond, hogy Maugli igaziból az emberek közé tartozik? Hogyan változtatták meg Maugli különleges készségei a körötte élő állatokat? Helyes-e az az elképzelés, hogy a dzsungelben, az állatok világában maradjon mindig minden ugyanolyan?
Ezekre a kérdésekre (ahogy a legtöbb kérdésre a médiapedagógiai munka során) nincsen egyetlen helyes válasz. A filmekről beszélgető felnőttnek el kell fogadni az övétől eltérő véleményeket is; viszont mindig követeljük meg, hogy a gyerekek véleményüket érvekkel támasszák alá. Erre példákat is mutathatunk nekik a beszélgetés során.
Ez a kérdéscsoport arra is alkalmas, hogy kiegészító, transzformációs – kreatív feladatok kiindulópontja legyen; meghallgathatjuk az állatok tanácsát (akár egy ismert televíziós show-műsor formátumának megfelelően), beszédet, blogbejegyzést írhatunk valakinek a nevében; jelmondatokat, mémeket, plakátokat készíthetünk az egyes vélemények, nézőpontok kihangosítására. - Láttál korábban más A dzsungel könyve – feldolgozást? Ismered az eredetit, Kipling könyvét? Melyik tetszett legjobban, és miért?A példa-kérdéssorban érdemes megfigyelni a kérdések sorrendjét is. A leginkább „klasszikus”, elemző-összehasonlító kérdés a végére került. Ebben a formában ez a kérdés is a vélemény kifejezésére buzdít. Lehetséges kiindulópontja lehet azonban egy összehasonlító elemzésnek; összehasonlításra kifejezetten alkalmas jelenet például a majmoké. A régi Disney-verziót kritizálták a majmok kulturálisan érzéketlen ábrázolása miatt. Mitre vonatkozhat ez a megállapítás? Ez a film hogyan mutatja be őket?