Öt kérdés beszélgetéshez – Star Wars VII – Az ébredő erő

23597813165_c19faefd3f_o

színes, magyarul beszélő, amerikai sci-fi, 136 perc, 2015

A Star Wars különleges helyet foglal el a filmművészetben, a médiapedagógia számára pedig több szempontból is kiváló alapanyag. Most csak két, témánkhoz szűkebben kapcsolódó szempontot emelnék ki: az egyik az élmények megosztása. A mai szülő-generációnak a Star Wars korábbi részei már gyerekkori emlékei; ez segítheti a ráhangolódást arra, hogyan nézheti egy gyerek ezeket a filmeket, illetve felidézhetjük, a beszélgetés témájává tehetjük saját, fiatalkori Star Wars-élményeinket is. A másik szempont egy magyarázatot adhat a Star Wars-filmek hihetetlen népszerűségére; olyan meseszerű, univerzális, archetipikus történet, amellyel mindnyájan könnyen azonosulni tudunk.

  1. Milyen szerepet játszik az erőszak a filmben? Melyik jeleneteket találtad erőszakosnak? Melyik az ijesztőbb, a robbanásos – úrhajók közötti harcos, vagy a közelről látható párviadalok, gyilkosságok? Miért? Mi félelmetesebb, az erőszak vagy a veszteség?

    Az erőszak ábrázolásáról nagyon fontos beszélni, hiszen nagyon sok filmben találhatók erőszakos jelenetek. A filmek konfliktusokról szólnak, az érdekellentétek pedig az erőszakos cselekményekkel igen hatásosan ábrázolhatók. Az erőszak nem minden formája elítélendő azonban; a korhatár-besoroláson kívül a legfontosabb értékelési szempont az, hogy az erőszak ábrázolása öncélú-e, vagy a cselekmény szempontjából szükséges; illetve hogy mennyire naturalista vagy stilizált.

  2. Kik a hősök a filmben? Mi teszi őket hőssé? Példakép-e Finn és Ray? Miben különböznek a korábbi epizódok hőseitől? Mi motiválja őket? Mutatnak-e bátorságot? Képesek-e csapatban dolgozni?

    A médiahősökről való beszélgetés fontos feladata, hogy a gyerekek pozitív példákat, akár példaképet találjanak egyes szereplőkben. A mai fiatalok nagy része nem rendelkezik példaképekkel, illetve a médiaszereplők között találja meg azokat – gyakran olyan személyekben és olyan tulajdonságok által, amelyet a felnőttek nem vagy nehezen fogadhatnak el. A bátorság és együttműködés mint pozitív tulajdonság kiemelése az értékekről való beszélgetést is elindíthatja. A Star Wars-hősöket érdemes a „hős útja” szempontjából is elemezni, a legtöbb főszereplő alkalmas erre, hiszen mindannyiuk pályáján jelen van az elhivatás, a tétovázás, a harc az apával és a segítők, a hőssé válás és a visszavonulás is.

  3. Beszélgessünk azokról a témákról, amelyek a korábbi filmekben is megjelentek! Mit mond ez a film magányról, jókról és rosszakról, apákról, tanítókról?

  4. Hogyan küzd Kylo Ren a haragjával? Hogyan kezeli a frusztrációt és a csalódottságot? Milyen érzéseket jelenít meg az Erő jó és rossz oldala?

    Ezek az archetipikus problémák a filmelemzés mélyére vezetnek, motivációkat, jellemeket, konfliktusokat, karaktereket, jellemfejlődést vizsgálhatunk a segítségével. Különösen az iskolai környezetben zajló beszélgetésnél törekedjünk a filmnyelvi szakkifejezések szabatos használatára, ezek elsajátíttatására.

  5. Milyen Star Wars-ereklyékkel, a szereplőkkel kapcsolatos használati tárgyakakkal, játékokkal találkoztál? Melyikre vágysz, melyikre nem? Mi lehet az oka annak, hogy ilyen termékeket forgalmaznak?

    Az utolsó kérdés a médiaipar működésére világít rá. A médiacégek célja, hogy minél nagyobb profitra tegyenek szert, bevételüket tehát különféle módokon növelik. Ennek leggyakoribb eszköze az ún. merchandising, magyarul arculatátvitel, amikor a filmhez kapcsolódóan különböző egyéb termékeket (dvd, számítógépes játék, figurák, ruházati termékek stb.) adnak el.

    Idősebb csoportnál érdemes lehet kutatást szervezni a Star Wars-merchandising felmérésére, arra, milyen nagy cégekkel és hogyan lépnek kapcsolatba. Egy-egy termékcsaládról bemutatót lehet készíteni, vagy megkísérelni az egészet vizuálisan (egy gondolattérképen) ábrázolni.

https://www.commonsensemedia.org/blog/5-conversations-to-have-with-your-kids-after-star-wars-episode-vii-the-force-awakens